What is the best antivirus software?

از کدام آنتی ویروس استفاده کنم؟

آنتی ویروسها نیز مانند تمام نرم افزارهای کاربردی، توسط شرکتهای مختلفی ارائه می‌شوند و هر کاربری با توجه به مولفه‌های مورد نظر و یا به صورت تصادفی اقدام به نصب و انتخاب یکی از ده‌ها برنامه امنیتی موجود بر روی سیستم خود می‌کند. اما از آنجا که آنتی ویروسها مستقیما با امنیت سیستم و اطلاعات آن در ارتباط هستند، کاربران در انتخاب آنها حساسیت بیشتری نسبت به دیگر نرم افزارهای موجود دارند و معمولا یکی از پرسشهایی که در ذهن بسیاری از کاربران مطرح می‌شود این است که از کدام آنتی ویروس یا برنامه امنیتی استفاده کنند و به عبارت دیگر کدام آنتی ویروس بهتر است؟

از چه آنتی ویروسی استفاده کنیم

انتخاب آنتی ویروس مناسب، با نیازهای کاربران ارتباط مستقیم دارد و پیشنهاد یک آنتی ویروس به تمام کاربران منطقی و صحیح به نظر نمی‌رسد. برای انتخاب آنتی ویروس باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفته و با توجه به اولویتهای خود اقدام به انتخاب گزینه مورد نظر کنید.

امنیت و سادگی

امنیت یک آنتی ویروس، مهترین پارامتر در انتخاب آن محسوب می‌شود. با این حال یک آنتی ویروس با دامنه امنیتی همه جانبه و کامل مناسب تمام افراد نخواهد بود. به عنوان مثال در حوزه امنیت اگر به دنبال یک آنتی ویروس ساده و کم حجم و مناسب سیستمهای ضعیف می‌گردید که در پس زمینه به انجام فعالیتهای امنیتی بپردازد، می‌توانید از نرم افزارهای Eset یا Avast (به عنوان مثال) استفاده کنید ولی اگر می‌خواهید نظارت کاملی بر اطلاعات و فعالیتهای سیستم داشته باشید، بهتر است از محصولات Kaspersky و Bitdefener استفاده کنید.

البته تقریبا تمام برنامه‌های امنیتی قابلیت تنظیم فیچرهای موجود و فعال یا غیر فعال‌سازی بخشهای مختلف برای دسترسی به برنامه امنیتی ایده‌آل و مناسب با سطوح کاربری مختلف را دارند و منظور کلی از این تفاوتها، حالتهای پیش‌فرض برنامه‌های موجود پس از نصب هستند.

استفاده از نرم افزارهای غیر قانونی

پارامتر دیگری که باید هنگام انتخاب یک برنامه امنیتی مورد بررسی قرار دهید، نحوه برخورد این برنامه‌ها با نرم افزارهای کرک شده و غیر قانونی است.

اگر از نرم افزارهای غیر قانونی و کرک شده استفاده می‌کنید، Norton می‌تواند بدترین گزینه موجود باشد چرا که حتی به اسم فایلها نیز حساسیت نشان داده و تقریبا تمام فایلهای Keygen و Crack را به عنوان فایلهای آلوده شناسایی و بدون اخطار به کاربر اقدام به حذف آنها می‌کند. علاوه بر آن شناسایی اینکه شما از نسخه‌های غیر قانونی Norton و Symantec استفاده می‌کنید، می‌تواند برای سیستمتان مشکل‌ساز باشد.

Kaspersky به هیچ وجه حساسیتهای Norton را ندارد ولی در مواجهه با فایلهای کرک و تشخیص آلوده بودن آنها نسبت به دیگر آنتی ویروسهای موجود سخت‌تر عمل می‌کند.

آنتی ویروسهای رایگان و غیر رایگان

یک ضرب‌المثل قدیمی در بین ما ایرانیان رواج دارد که “هیچ گرانی بی حکمت نیست و هیچ ارزانی هم به دلیل نیست”.
البته حداقل این ضرب‌المثل در بین نرم افزارها و به خصوص نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروسها مصداق ندارد. نرم افزارهای بسیاری هستند که علاوه بر ارزان و یا رایگان بودن امکانات، قابلیتها و پشتیبانی بهتر و مناسب‌تری نسبت به انواع پولی و گران‌تر خود دارند و این پارامتر به هیچ عنوان نباید در امنیت و انتخاب نرم افزارها تاثیرگذار باشد. در مورد برنامه‌های امنیتی و آنتی ویروسها نیز این قضیه صدق می‌کند. برنامه‌های امنیتی مختلفی وجود دارند که علاوه بر رایگان بودن دارای امنیت و قدرت بسیاری در برابر خطرات موجود هستند که از آن جمله می‌توان به نرم فزار امنیتی قدرتمند Baidu اشاره کرد.

عدم مشکلات فعال‌سازی

مزیت آنتی ویروسهای رایگان این است که دردسرهای کرک و فعال‌سازی را ندارند و به سادگی و بدون محدودیت آپدیت می‌شوند.
همچنین شرکتهای مختلفی مانند AVG و Avira نسخه‌های رایگانی از آنتی ویروسهای خود ارائه می‌کنند که می‌توانند برای کاربران عادی مناسب باشند. دقت کنید که نسخه‌های رایگان این نرم افزارها، امنیت کمتری در مواجهه با خطرات موجود ندارند بلکه دارای تنظیمات، پارامترها و امکانات کمتری هستند. به عنوان مثال بخشهایی نظیر کنترل فرزندان، سیستم ضد سرقت اطلاعات کارتهای بانکی نظیر مستر کارت یا ویزا و … که توسط بسیاری از کاربران ایرانی استفاده نمی‌شود، در نسخه‌های رایگان حذف شده‌اند.

شناخته شده یا نامعروف

مسلما اکثر کاربران ترجیح می‌دهند از آنتی ویروسهای شناخته شده و معروفی که امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنند.
این انتخاب در بسیاری موارد صحیح است و بدیهی است که شرکتهایی که تجربه بیشتری دارند، عملکرد بهتری خواهند داشت. البته همین تجربه می‌تواند سبب کاستی‌هایی در ارائه سرویسها و امکانات جدیدتر در برنامه‌های امنیتی شده و به نوعی به نقاط ضعف تبدیل شود.

از طرفی شرکتهای تازه کار نیز سعی در پژوهش و ارائه نرم افزارهای امنیتی کامل و بی نقص می‌کنند تا بتوانند سهمی از بازار نرم افزارهای امنیتی را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت Comodo و برنامه‌های امنیتی این شرکت اشاره کرد. این شرکت در ابتدا نرم افزارهای خود را به صورت رایگان ارائه کرد و اکنون پس از گذشت چند سال، نرم افزارهای آن در رده امن‌ترین آنتی ویروسها و برنامه‌های امنیتی قرار می‌گیرد.

البته ریسک استفاده از آنتی ویروسهای نامعروف بالا است و بهتر است از آنتی ویروسهای کمتر معروفی که نام آنها در لیست مقایسه نرم افزارهای امنیتی وب سایتهای مختلف نظیر AV-Comparatives به چشم می‌خورد و به نوعی امتحان خود را پس داده‌اند استفاده کنید. از جمله این نرم افزارهای امنیتی می‌توان به محصولات شرکتهایی نظیر Baidu, LavaSoft. Qihoo, Kingsoft اشاره کرد.

استفاده از نتایج تست آنتی ویروسها

اگر در انتخاب آنتی ویروس مورد نظر حساسیت خاصی دارید و یا پارامترهای ویژه‌ای مد نظر دارید، می‌توانید از تست‌ها و مقایسه‌های صورت گرفته توسط شرکتهای معتبری نظیر AV-Comparatives و AV-Test برای انتخاب آنتی ویروس مناسب استفاده کنید. در نتایج این تستها می‌توانید تمام ویژگیها، امکانات و فیچرهای موجود را نظیر امنیت پویا، درصد تشخیص فایلهای آلوده، صحت تشخیص، سرعت سیستم، سیستمهای حفاظتی پیشگیرانه و … به صورت جزئی مورد بررسی قرار داده و گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

هوش مصنوعی

وب سایتهای اینترنتی سرشار از عبارات تمجید از یک آنتی ویروس خاص در برابر آنتی ویروسهای دیگر به دلیل شناسایی یک فایل مخرب توسط آن و عدم شناسایی توسط آنتی ویروسهای دیگر است. بدیهی است امنیت یک آنتی ویروس در درجه اول قرار دارد، اما شناسایی یا عدم شناسایی یک یا چند فایل توسط یک برنامه محک خوبی نیست. میزان شناسایی فایلهای مخرب ناشناخته بر پایه تکنیکهای هوش مصنوعی و نیز درصد خطای آنها توسط سایتهای مقایسه آنتی ویروسها در میان هزاران فایل مختلف انجام شده و معقول این است که در مقایسه به این سایتها استناد شود.

توصیه‌های امنیتی پس از انتخاب آنتی‌ویروس

تکنولوژی هوش مصنوعی وظیفه شناسایی فایلهای مخرب ناشناخته را بر عهده دارد و از آنجا که هر آنتی ویروس الگوریتم متفاوتی دارد، ممکن است برخی فایلهای مخرب جدید توسط یک آنتی ویروس شناسایی نشوند و یا در شناسایی برخی از فایلهای غیر مخرب دچار خطا شوند. از اینرو علاوه بر نصب یک آنتی ویروس ایمن باید برخی نکات امنیتی را نیز رعایت کنید، زیرا همیشه آنتی ویروسها چند قدم عقب تر از ویروسها و بد افزارها هستند.

دانلود نرم افزار، کرک و کیجن از سایتهای آلوده (که معمولا سایتهای خارجی هستند)، اتصال فلش به سیستمهای مختلف، غیر فعال کردن طولانی مدت آنتی ویروس و عدم اسکن سیستم به صورت دوره‌ای و در زمانهای طولانی از جمله خطراتی که ممکن است سیستم شما را تهدید کند.

کرک و فعال‌سازی غیر قانونی

اگر مصمم به استفاده از نرم افزارهای امنیتی غیر رایگان البته به صورت رایگان (کرک شده) هستید، باید برخی موارد دیگر را نیز بررسی کنید.
نحوه فعال‌سازی غیر قانونی آنتی ویروسهای مختلف متفاوت است و ممکن است به صورت دوره‌ای از کار بیفتند، در صورت استفاده از نرم افزاهای امنیتی غیر رایگان و در صورت عدم یافتن فعال‌سازهای جدید و بروز، آنتی ویروس پس از مدتی از کار افتاده و دیگر قادر به تامین امنیت سیستم به صورت همه جانبه نخواهد بود.

مشکلات استفاده از نسخه‌های غیر قانونی

معمولا برای نرم افزارهای AVG ،Avast و Bitdefender کرک، لایسنس و شماره سریال ارائه می‌شود که توسط آنها به خوبی کار می‌کند و کمتر پیش آمده است که این کرکها از کار افتاده و نیاز به کرکهای جدیدی باشد. با این حال به دلیل سیستم دفاعی برنامه‌های امنیتی این امکان وجود دارد که به دلیل استفاده از مجوزهای غیر قانونی غیر فعال شوند.

نسخه‌های غیر قانونی محصولات Kaspersky

برای فعال‌سازی آنتی ویروس Kaspersky نیز علاوه بر فایلهای Patch، کلیدهای موقت هم ارائه می‌شود. Patch‌های کسپرسکی معمولا در ابتدا و در یک دوره کوتاه از کار می‌افتند اما پس از مدتی Patch‌های کاملی برای فعال‌سازی آنتی ویروس ارائه می‌شوند. از اینرو توصیه می‌شود از نصب سریع نسخه‌های جدید این برنامه امنیتی خودداری کنید.

اگر از کلیدهای موجود برای فعال‌سازی Kaspersky استفاده می‌کنید باید توجه داشته باشید که این کلیدها معمولا زمان کوتاهی دارند و یا ممکن است بسیار زودتر از زمان موجود از کار افتاده و منقضی شوند. در این صورت باید به دنبال کلیدهای جدید برای این آنتی ویروس باشید.

نسخه‌های غیر قانونی محصولات Eset

برای آنتی ویروسهای Eset (یا Nod32) معمولا کرک و فعال‌ساز خاصی ارائه نمی‌شود و باید از User Name و Password برای فعال‌سازی آنها استفاده کنید. شرکت Eset در زمینه شناسایی مجوزهای غیر قانونی و غیر فعال‌سازی آنها، حساسیت کمتری دارد و با شماره سریالهای موجود و آپدیت دوره‌ای آنها به سادگی و بدون دردسر می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر آن این شرکت بر مبنای سیاستهای خود اقدام به ارائه مستمر جوازهای آزمایشی می‌کند که امکان استفاده از آنها نیز وجود دارد.

دقت کنید که جوازهای آزمایشی هیچ محدودیت یا کاستی در آنتی ویروس ایجاد نمی‌کنند. کافیست چند روز قبل از پایان مهلت جواز، از جوازهای دیگری استفاده کنید. وب سایتهای مختلفی به صورت مستمر اقدام به ارائه User Name و Password معتبر برای این برنامه امنیتی می‌کنند، که با استفاده از آنها می‌توانید از این برنامه به صورت مستمر استفاده کنید. همچنین نرم افزارهایی برای ارائه کدهای جدید Eset ارائه شده‌اند که بدون نیاز به ورود به سایتهای اینترنتی می‌توانید به مجوزهای جدید این برنامه دسترسی داشته باشید.

سرورهای بروزرسانی Eset

نکته دیگری که در مورد نرم افزارهای امنیتی Eset شایان ذکر است، نحوه بروز رسانی آنهاست. شرکتها و وب سایتهای مختلفی با فروش اکانتهای مختلف اقدام به ارائه سرورهای بروز رسانی برای این نرم افزار کرده‌اند. با توجه به ارائه مستمر مجوزهای مختلف برای این برنامه، کاربر می‌تواند به سادگی آنتی ویروس را به صورت مستقیم و از روی سروهای Eset بروز رسانی کند و نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای بروز رسانی این نرم افزار نیست.

از طرفی بروز رسانی برنامه توسط سرورهای غیر قانونی می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد. بدیهی است که منظور از خطرات سرورهای بروز رسانی غیر قانونی، درصد ریسک پذیری بالا است و به این معنا نیست که تمام این سرویسها می‌توانند خطر آفرین باشند.

لینک کوتاه :
تبلیغات
  • آموزش متلب و سیمولینک
  • جاکیدی فانتزی
  • آموزش کاربردی هک و ضد هک

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران


نام

پست‌الکترونیکی

وب سایت

نظر شما

  1. محمدیان در ۷ اسفند ۱۳۹۳ :

    سلام. در محیط دانشگاه، چند تا استادهای رشته ی کامپیوتر که مدرک فوق لیسانس و یا حتی مدرک دکترا رو داشتند و بنظر باسواد هم بودند گفتند، که آنتی ویروسهای کرک شده و یا غیر قانونی رو (مثل نود ۳۲) کاملا بذارید کنار و برای کابرهایی که در منزل هستند، در شرایط فعلی ایران، آویرای رایگان توصیه میشه. نظر شما چیه؟

    • profile avatar سافت سرا در ۷ اسفند ۱۳۹۳ :

      سلام. مدرک مهم نیست استدلال مهمه. البته می تونه خطراتی داشته باشه ولی مشخص نیست.
      در مورد Nod32 این برنامه حتی اصلش هم زیاد جالب نیست و دلیل محبوبیتش در ایران اینه که کاربر رو سوال پیچ نمی کنه، این هم دلیلش اینه که بسیاری از ویروسها رو شناسایی نمی کنه ولی برای کاربران خانگی خوبه. Avira هم خوبه. بایدو هم رایگان و دو موتوره هست.

  2. ملکی در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ :

    سلام.
    میدانیم که آنتی وروسهای کرک شده، خیلی قابل اعتماد نیستند و شرکت های سازنده براحتی متوجه غیر قانونی بودن اون می شوند.
    اگر مورد فوق رو تایید دارید، لطفا بفرمایید که، بهترین آنتی ویروس رایگان، از نظر سایت وزین سافت سرا چیست؟ حرف شما برای ما سند هست.
    ممنون

    • profile avatar سافت سرا در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ :

      سلام. ببینید بهترین آنتی ویروس بسته به نوع کاربری شما تعیین میشه ولی بایدو گزینه خوبیه.

  3. یه نفر در ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ :

    سلام . آنتی ویروس و فایروال کومودو خیلی عالی و قوی هست . یکی از دوستان من ۲ تا ویندوز روی لب تابش داره که روی یکیش کومودو(comodo) و روی اون ویندوزش نود۳۲ داره . اون ویندوزش که کومودو داره یک سال و چند وقت (حدود ۲ سال) هست که سالمه و هیچ اتفاقی براش نیفتاده و حتی کول دیسکی که ویروسی بود رو هم بهش زد ولی ویروسی نشد . توی اون ویندوزش هم که نود۳۲ داره هنوز ۱ سال هم نیست که ویروسی شده و ….
    به نظر من آنتی ویروس و فایروال کومودو یکی از بهترین هاست . البته فایروال کومودو هم باید در کنار آنتی ویروس باشه تا کاملا امن بشه .

  4. سحر دوست در ۱۶ آذر ۱۳۹۴ :

    سلام.
    امسال، ظاهرا در بین آنتی ویروسهای رایگان، آویرا فری در سال ۲۰۱۵ رتبه ی خیلی خوبی بدست آورده و بدلیل آپدیت شدن بسیار راحت، شاید بهترین گزینه برای ایرانی ها محسوب بشه. نظر شما چیه؟ بنظر شما در حال حاضر، ۲۰۱۵ Avira Free بهترین گزینه نیست یه جورایی؟ منظور کاربر خانگی هست. ممنون

    • profile avatar سافت سرا در ۱۶ آذر ۱۳۹۴ :

      سلام. اویرا برای کاربران خانگی به خصوص در بین آنتی ویروسهای رایگان همیشه جزء بهترینها بوده.

  5. خادم در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ :

    سلام.
    بنظر شما کدامیک واسه کاربر خانگی بهتره؟ آویرای رایگان یا Avast رایگان؟
    آخه این ۲ آنتی ویروس ظاهرا ظاهرا بیشترین طرفدار رو دارند. سپاس