Which Version of Flash Player to Install?

کدام ویرایش از فلش پلیر را نصب کنم؟

Adobe Flash Player پر استفاده‌ترین نرم افزار موجود در جهان است که وظیفه آن نمایش فایلهای فلش بر روی ویندوز، مک و مرورگرهای اینترنتی است. این برنامه در ویرایشهای مختلفی ارائه می‌شود و ممکن است برخی کاربران دقیقا ندانند کدام ویرایش را باید انتخاب و نصب کنند.
این نرم افزار در دو شکل کلی مخصوص سیستم عاملها (پخش فایلهای آفلاین) و مخصوص مرورگرها ارائه می‌شود.

ویرایش مخصوص سیستم عاملها

در صورتی که بر روی سیستم خود فایلهای فلش با فرمت SWF دارید برای مشاهده محتوای آنها نیاز به نرم افزار Flash Player مخصوص سیستم عامل خود دارید. Flash Player در دو ویرایش ویندوز و مک ارائه می‌شود و بسته به سیستم عامل خود کافیست ویرایش مورد نظر را دانلود و نصب کنید.
ویرایشهای مخصوص سیستم عامل نرم افزار Flash Player به صورت پیش‌فرض فاقد ویزارد نصب هستند و برای اجرای فایلهای SWF باید فایل اصلی برنامه را به عنوان برنامه پیش‌فرض برای پخش فایلهای فلش به ویندوز یا مک معرفی کنید. اما در نسخه ارائه شده توسط سافت سرا این مشکل برطرف شده و پس از نصب Flash Player کافیست بر روی فایلهای SWF خود دو-بار کلیک کنید تا نمایش داده شوند.

ویرایش مخصوص مرورگرها

مرورگرهای اینترنتی از معماری‌های مختلفی استفاده می‌کنند و نصب فلش پلیر بر روی مرورگرهای مختلف منوط بر پشتیبانی از معماری و توابع مربوطه است. در حال حاضر ۳ معماری عمومی برای مرورگرهای اینترنتی مطرح موجود وجود دارند که شرکت Adobe برای هر معماری ویرایش مجزایی را ارائه می‌کند.

ویرایشهای مخصوص مرورگرهای اینترنتی نرم افزار فلش پلیر عبارتند از:

ویرایش مبتنی بر ActiveX

مرورگر اینترنت اکسپلورر و دیگر مرورگرهای بر پایه اینترنت اکسپلورر مانند AOL و Avant مبتنی بر ActiveX می‌باشند و در صورتی که از این مرورگرها استفاده می‌کنید باید نسخه مبتنی بر ActiveX نرم افزار فلش پلیر را بر روی سیستم خود نصب کنید. لازم است بدانید بسیاری از برنامه‌های کاربردی و آموزشهای مولتی‌مدیا از ActiveXهای اینترنت اکسپلورر و فلش پلیر بهره‌گیری می‌کنند و عدم نصب این اکتیوایکسها بر روی سیستم، در اجرای صحیح این برنامه‌ها ایجاد خلل می‌کند. از اینرو حتی اگر از مرورگر اینترنت اکسپلورر و دیگر مرورگرهای مبتنی بر ActiveX استفاده نمی‌کنید، بهتر است باز هم ویرایش مبتنی بر ActiveX نرم افزار فلش پلیر را نصب کنید.

برخی مرورگرهای مبتنی بر ActiveX عبارتند از:

Avant Browser , Green Browser , Internet Explorer , Slim Browser , SlimJet

ویرایش مبتنی بر ActiveX فلش پلیر در ویندوزهای ۸، ۸.۱ و ۱۰ به صورت پیش‌فرض توسط سرویس آپدیت ویندوز نصب و بروز می‌شود و اگر ویندوز خود را به صورت مستمر بروز می‌کنید عملا نیازی به دریافت نسخه‌های جدید ارائه شده از این ویرایش و نصب آنها را ندارید.

ویرایش مبتنی بر NPAPI

NPAPI (مخفف Netscape Plugin Application Programming Interface) یک رابط قدرتمند است که در ابتدا برای مرورگر Netscape ارائه شد و در سال ۱۹۹۵ قوانینی برای استفاده عمومی از آن در مرورگرهای دیگر به تصویب رسید. این رابط یکی از رویکردهای قدیمی برای توسعه‌ معماری و عملکرد مرورگر بوده و بیش از ۱۵ سال برای کمک به توسعه‌دهندگان جهت اضافه‌کردن قابلیتهای مفید به مرورگرهای اینترنتی مورد استفاده قرار گرفته است و مرورگرهای مختلفی مانند Firefox و Google Chrome (این مرورگر در حال حاضر از PPAPI استفاده می‌کند) از آن برای ایجاد محیطی به منظور توسعه افزونه‌های کاربردی بهره گرفتند. از اینرو اگر از مرورگر Firefox و دیگر مرورگرهای بر پایه NPAPI استفاده می‌کنید باید نسخه مبتنی بر NPAPI نرم افزار فلش پلیر را بر روی سیستم خود نصب کنید.

برخی مرورگرهای مبتنی بر NPAPI عبارتند از:

CometBird , Cyberfox , Firefox , Lunascape , Safari , SeaMonkey , Waterfox

ویرایش مبتنی بر PPAPI

گوگل در تاریخ ۱۲ آگست ۲۰۰۹ از پروژه جدیدی با نام Pepper, with the associated Plugin API (به صورت مختصر PPAPI) برای ایجاد تغییرات اساسی به منظور افزایش امنیت و ثبات مرورگر گوگل کروم و جلوگیری از بروز مشکلات پی در پی توسط افزونه‌های مبتنی بر NPAPI بر روی مرورگر پرده‌برداری کرد. به عقیده مهندسان امنیتی گوگل معماری دهه ۹۰ (رابط NPAPI) پاسخگوی نیازهای امروز کاربران از مرورگرهای اینترنتی نیست، در تلفنهای همراه پشتیبانی نمی‌شود و در حال حاضر مشکلات امنیتی بسیاری را به همراه دارد. به این ترتیب شرکت Google به تدریج اقدام به مسدودسازی افزونه‌های NPAPI نموده و در نهایت از نصب یکی از محبوب‌ترین و اصلی‌ترین افزونه‌های این مرورگر یعنی Adobe Flash Player نیز بر روی مرورگر گوگل کروم و مرورگرهای مبتنی بر آن جلوگیری کرد. به این ترتیب نسخه مجزایی از نرم افزار فلش پلیر برای مرورگر کروم، اپرا و … که عملکردی مبتنی بر PPAPI دارند توسط شرکت Adobe ارائه شد. از اینرو اگر از مرورگر Chrome و دیگر مرورگرهای بر پایه PPAPI استفاده می‌کنید باید نسخه مبتنی بر PPAPI نرم افزار فلش پلیر را بر روی سیستم خود نصب کنید.

برخی مرورگرهای مبتنی بر PPAPI عبارتند از:

Chromium , Google Chrome , Opera , Maelstrom , Torch Browser

برای دانلود ویرایشهای مختلف نرم افزار فلش پلیر اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه :
تبلیغات
  • پلاگینهای کمتازیا
  • آموزش ساخت اپ اندروید بدون برنامه‌نویسی
  • آموزش حسابداری در اکسل

این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران


نام

پست‌الکترونیکی

وب سایت

نظر شما